Historie - Aleto Touringcars

Historie

Historie

IT dienstverlener en Touringcarbedrijf ?

Veel klanten vragen zich af hoe Aleto zich als één bedrijf bezig kan houden met zowel ICT dienstverlening als personenvervoer, een niet al te voor-de-hand-liggende combinatie. Deze twee heel verschillende bedrijfstakken komen voort uit de historie van Aleto.

De eerste busDe 2e bus, een voormalige interlinerDe 3e en 4e harmonica bussen, voormalige GVU wagensDe 90 persoons dubbeldekker

De historie

Aleto is in februari 1998 door Roel Derckx opgericht en is destijds begonnen als een ICT bedrijf, waarbij computer hardware en software werden geleverd aan diverse bedrijven, scholen en particulieren, en hierbij ook het onderhoud werd gedaan. Zo rond 2003/2004 bestond een groot deel van de omzet van Aleto uit de verkoop van computersystemen voor Pc-Privé projecten, een overheidsregeling waarbij de aanschaf van een nieuwe computer van het bruto loon van de werknemer werd ingehouden.

Om hier nog meer omzet uit te genereren en voor marketing doeleinden, werd in mei 2004 een touringcar bus aangeschaft. Van buiten werd de bus groot bestickerd met 'Aleto' signalering, en het plan was om in de bus een presentatieruimte te maken voor de Pc Privé projecten op drive-in basis. In de bus werden TFT beeldschermen geplaatst, en achterin zouden de stoelen verwijderd worden en zou een grote toonruimte zijn met voorbeeld computersystemen. Echter nog voordat de bus helemaal verbouwd was, besloot de Nederlandse regering in augustus 2004 om van de een op de andere dag de Pc Privé regeling af te schaffen.

Daar zit je dan met een touringcar

Omdat een bus toch hoort te rijden, werd de touringcar ingezet voor zijn oorspronkelijke functie: personenvervoer. Aangezien in Venlo geen discotheek bestaat en er vanuit de jeugd hier wel veel vraag naar was, werd besloten om de bus o.a. in te gaan zetten voor busreizen naar discotheken en wel onder de naam Uitgaansbus.nl. Via de website werden wekelijks andere discotheken aangeboden en men kon zich online aanmelden om hiervan gebruik te maken.

Na een korte aanloopperiode kwam de Uitgaansbus in 2005 goed op gang. Eind 2005 was er zoveel vraag naar dit discotheek vervoer dat een 2e bus, een voormalige Interliner streekbus, aangekocht werd. Ondanks dat dankzij de staanplaatsen deze bus 80 reizigers mee kon nemen, bleek al heel snel dat deze 2 bussen samen nog te klein waren voor de grote publieke belangstelling. In februari 2006 werd daarom een harmonica stadsbus aangekocht, waarmee het mogelijk was om inclusief staanplaatsen maximaal 130 personen mee te nemen. Discotheek Time Out benaderde ons hierop met de vraag om een van hun eigen busdiensten te gaan rijden met een harmonica bus, waarna nog een harmonica stadsbus werd aangeschaft. Hierdoor stond 2 jaar na aanschaf van een eerste bus plotseling een wagenpark van 4 bussen ter beschikking.

Van discovervoer naar touringcarvervoer

Omdat er steeds meer vraag kwam naar 'normaal' touringcar vervoer met modernere bussen, werd in 2007 een tweede touringcar, een moderne 14-meter-lange 90-persoons full-option dubbeldekker touringcar aangeschaft. Omdat voor deze markt de naam 'Uitgaansbus' afbreuk doet aan de geleverde busdiensten, werd gelijk besloten het non-discovervoer voortaan aan te bieden onder de naam 'Aleto Touringcars'.

Sinds de aanschaf van deze luxe touringcar is de ontwikkeling van Aleto Touringcars in een stroomversnelling gekomen. Het gehele wagenpark is de afgelopen jaren vervangen door moderne en luxere bussen die zelfs de meest veeleisende klant kunnen bekoren. Daarnaast heeft Aleto Touringcars door haar wagenpark met diverse dubbeldekkers en harmonica bussen zich ontwikkeld tot een specialist in hoog-capaciteitsvervoer, wat voor de klant uitermate voordelig uitpakt qua kosten. Zo kan Aleto Touringcars met slechts 3 touringcars meer dan 250 reizigers vervoeren waar andere touringcarbedrijven 5 bussen moeten inzetten, waardoor de reis voor de klanten honderden euro's goedkoper uitvalt.

Huidige activiteiten

Thans bestaan de activiteiten van Aleto in grote lijnen uit een tweetal hoofdactiviteiten: Touringcar personenvervoer en Internet / Webhosting. Deze 'vreemde' combinatie van activiteiten zorgt er wel voor dat wij op technologisch gebied voorop lopen, zoals ondermeer blijkt uit onze moderne en complexe websites, ons online offertesysteem en computersystemen in onze bussen.

De levering en onderhoud van computer hard- en software, de activiteit waar het in 1998 allemaal mee begon, is in juni 2009 gestaakt.



Back to Top