Veelgestelde vragen

Veelgestelde Vragen

Onze veelgestelde vragen bij het huren van een bus of touringcar staan hieronder. Voor een antwoord, klik op de betreffende vraag.

Staat uw vraag niet erbij? Stuur ons dan een bericht en wij nemen zo spoedig mogelijk met u contact op.

Wat kost het huren van een bus?

De prijs van het huren van een bus is afhankelijk van vele factoren. Daarom is het niet mogelijk om standaardprijzen te hanteren. Iedere rit is verschillend, daarom berekenen wij voor elke busrit een specifieke (vrijblijvende) prijs. De prijs van de busreis wordt bepaald door verschillende factoren, zoals:

  • Het aantal te vervoeren passagiers (en daarmee het formaat bus)
  • Het totaal aantal te rijden kilometers
  • Werktijd van de chauffeur
  • Weekend of doordeweekse dag
  • Hoog- of laagseizoen
  • Eventueel bijkomende kosten als tol, parkeerkosten e.d.
Wilt u weten wat de door u gewenste busreis gaat kosten, vraag dan hier een vrijblijvende offerte aan en dan sturen wij u een maatwerk offerte.

Is het mogelijk om een bus te huren zonder chauffeur?

Het is niet mogelijk om bij Aleto Touringcars een bus te huren zonder chauffeur. Zonder een van onze chauffeurs zijn onze bussen, inclusief de inzittenden, namelijk niet verzekerd. Daarom zijn onze bussen alleen te huur met een vakbekwame chauffeur.

Wat is het verschil tussen een bus en een touringcar?

Bus is feitelijk een algemene term voor alle (grote) voertuigen waarin meer dan 8 reizigers vervoerd kunnen worden. Er bestaan verschillende soorten bussen, zoals lijndienst bussen, minibussen, touringcars en partybussen.

Een touringcar is een luxere bus bedoeld voor reizen over langere afstanden. Een touringcar is bijvoorbeeld voorzien van bagageruimtes onderin de bus, comfortabele verstelbare stoelen, een toilet, video afspeelmogelijkheden en airconditioning. Dit zijn voorzieningen die bijvoorbeeld niet in een 'kale' lijndienst bus zitten.

Aleto Touringcars verhuurt standaard voornamelijk touringcars, tenzij anders in de offerte vermeld staat.

Over welke faciliteiten beschikt een touringcar?

Het wagenpark van Aleto Touringcars is zeer gevarieerd. Niet alle touringcars beschikken over dezelfde faciliteiten. Wel zijn onze touringcars allemaal voorzien van veiligheidsgordels op alle zitplaatsen, airconditioning met climate control, koelkast, toilet, audioinstallatie met microfoon en voorzieningen voor videovertoning.

Mogelijke andere faciliteiten zijn o.a. een koffiebar, tafels, dvd-speler, draadloze microfoon, etc. Zelfs digitale televisie, luxe lunchpakketten en een host(es) behoren tot de mogelijkheden!

Als u gebruik wilt maken van speciale faciliteiten in de touringcar (toilet/koffie/koelkast), dan dient u dit aan te geven bij uw aanvraag en bevestiging van de busrit.

Hoeveel zitplaatsen heeft een bus?

Het aantal zitplaatsen is per bus verschillend, zie hiervoor ons wagenpark. In een touringcar geldt dat er maximaal net zo veel passagiers vervoerd mogen worden als dat er zitplaatsen beschikbaar zijn. Het is dus niet toegestaan om in een touringcar drie kinderen twee zitplaatsen te laten delen of om passagiers staand te vervoeren. Als u bij ons een touringcar huurt met 50 zitplaatsen, dan kunnen er ook echt maar maximaal 50 personen vervoerd worden. Aleto Touringcars heeft bussen met verschillende capaciteiten, van 35 tot 94 zitplaatsen per bus.

Voor (voormalige) lijnbussen (zoals onze Partybussen) gelden andere regels met betrekking tot het maximaal aantal te vervoeren personen. Deze bussen beschikken naast zitplaatsen namelijk tevens over staanplaatsen. Voor lange(re) afstanden zijn staanplaatsen niet geschikt. In een dergelijke bus is het wel toegestaan om met 3 kinderen twee zitplaatsen te delen, maar dit wordt niet aangeraden. Neemt u voor meer informatie over het maximaal aantal te vervoeren personen en eventuele staanplaatsen contact met ons op.

Hoe zit het met babies en peuters in de bus?

Kinderen tot 3 jaar tellen niet mee als passagier. Een baby mag op schoot worden vervoerd, mits de ouder een veiligheidsgordel draagt. Uit het oogpunt van veiligheid en comfort, en zeker voor langere afstanden, adviseren wij om voor kinderen tot 3 jaar toch een eigen zitplaats te reserveren. Op deze zitplaats kan een maxi-cosi met de veiligheidsgordels bevestigd worden. Het kind kan dan met de gordels in de maxi-cosi worden vastgezet.

Is een kind te klein om zelfstandig op een grote zetel in de bus plaats te nemen, dan raden wij aan een autostoeltje of zitje mee te nemen en op de zitting in de bus te plaatsen. Vervolgens kan het kind dan met de veiligheidsgordel van de bus worden vastgezet.

Kan ik een rolstoel, rollator of scootmobiel meenemen in een touringcar?

Wanneer u een rolstoel of rollator mee wilt nemen, dient u dit aan te geven bij uw aanvraag. Een (opklapbare) rolstoel of rollator kan meestal zonder problemen in het bagageruim worden vervoerd, maar passagiers moet dan wel op eigen kracht (al dan niet geholpen) plaats kunnen nemen in de bus. Elektrische rolstoelen, scootmobielen of mensen die gekluisterd zijn aan hun rolstoel kunnen helaas niet in onze bussen worden vervoerd, aangezien Aleto Touringcars niet over aangepaste rolstoelbussen met lift beschikt.

Kan ik eigen muziek of films afspelen onderweg?

Uiteraard kunt u eigen media afspelen in de bus. Het is tenslotte uw uitstapje en met muziek of films bepaalt u voor een groot deel de sfeer in de bus.

Al onze touringcars zijn voorzien van moderne mediaplayers. U kunt dus uw eigen muziek of films op USB stick meenemen en afspelen. Hou er wel rekening mee dat niet alle mediaspelers alle bestandsformaten ondersteunen. .mkv bestanden met x265/H.265 gecodeerde films worden door de meeste mediaspelers bijvoorbeeld niet ondersteund en x264/H.264 codering wordt niet door alle spelers ondersteund. De altijd ondersteunde formaten zijn: mp3, wav, mpeg, mpeg2, mpeg4, .avi, .vob, divx en xvid. We raden 720p bestanden aan als maximale resolutie voor films, aangezien 1080p (FullHD) of hoger mogelijk niet vloeiend afgespeelt. Ook niet alle spelers ondersteunen losse .srt bestanden voor de ondertiteling.

Al onze bussen zijn voorzien van afspeelmogelijkheid voor MP3 bestanden via USB stick. Een iphone of android telefoon aansluiten via USB kabel werkt niet. Ook zijn bijna al onze bussen zijn voorzien van een aux kabel (met minijack plug) waarmee een telefoon, ipod, tablet of laptop aangesloten kan worden.

Hou er rekening mee dat sommige touringcars geen CD speler meer aan boord hebben, alle partybussen hebben wel een CD speler! Slechts een enkele touringcar beschikt nog over een DVD speler, dus het meenemen van DVD's heeft vrijwel zeker geen zin.

Zijn passagiers verzekerd tijdens een reis?

Ja, uiteraard zijn tijdens de busreis de passagiers en tevens uw bagage verzekerd *, en wel tot een maximum van 15.000.000 euro per gebeurtenis. Zodra u echter onze bus verlaat, stopt de dekking van onze verzekering. Als u op uw bestemming ook verzekerd wilt zijn, dient u apart een (reis- of annulerings-) verzekering af te sluiten bij uw verzekeraar of tussenpersoon. U kunt dit ook online doen bij bijvoorbeeld Europeesche verzekeringen.

* Bagage is niet verzekerd tegen diefstal

Is het verplicht om gordels te dragen in de bus?

Alle touringcars van Aleto Touringcars zijn voorzien van veiligheidsgordels op alle zitplaatsen. In een rijdende touringcar is het voor alle passagiers verplicht om de veiligheidsgordel, mits op de zitplaats beschikbaar, te dragen. Aangezien het dragen van een veiligheidsgordel verplicht is, is het daarmee dus gelijk verboden om te lopen in een rijdende touringcar (met uitzondering om bij hoge nood het toilet te kunnen bezoeken).

Voor (voormalige) lijnbussen (zoals onze partybussen) is de aanwezigheid van veiligheidsgordels (zelfs voor nieuwe bussen) niet verplicht en hier geldt dan ook geen gordeldraagplicht. Als er toch veiligheidsgordels in een dergelijke bus aanwezig zijn, dan geldt altijd de gordeldraagplicht en zijn de passagiers verplicht de gordels te dragen. Omdat onze partybussen ook veel voor schoolreizen ingezet worden, zijn de meeste partybussen van Aleto Touringcars wel voorzien van veiligheidsgordels en moeten deze dan dus gedragen worden.

Wie is verantwoordelijk voor het dragen van de veiligheidsgordel?

Voor vertrek zal de chauffeur de passagiers attenderen op de gordeldraagplicht, danwel wordt de passagier door middel van stickers hierop geattendeerd. Passagiers van twaalf jaar en ouder zijn zelf verantwoordelijk voor het dragen van de gordel. Aangezien de chauffeur zich tijdens het rijden moet concentreren op het verkeer, is het aan de begeleidende volwassenen om toe te zien op het dragen van de gordels. Indien bij een ongeluk blijkt dat passagiers in strijd met de voorschriften de gordel niet hebben gedragen, ligt het risico bij de passagier(s) en kan het niet-dragen gevolgen hebben voor de uitkering van de verzekering.

Mag ik roken in de bus?

Nee, het is wettelijk strikt verboden om te roken in alle bussen, inclusief de partybussen. Bij een lange busreis is het aan te raden om tijd in te lassen voor een rookpauze, geef dit dan ook door bij uw prijsaanvraag.

Vanzelfsprekend is ook het gebruik en vervoeren van verdovende middelen in de bus verboden.

Mag ik alcohol nuttigen in de bus?

In onze touringcars is eigen drank toegestaan, maar het gebruik van alcohol is enkel toegestaan als dit van tevoren met ons is besproken.

In partybussen is het meenemen van eigen drank verboden, maar in de partybus is drankverkoop, inclusief alcoholische dranken, standaard aanwezig.

In alle bussen geldt het wettelijke verbod op het schenken van alcohol aan minderjarigen. In het buitenland kan een andere minimum leeftijd voor het schenken van alcohol gelden dan in Nederland, en zullen wij de lokale wetten toepassen.

Zijn er achteraf nog extra kosten te verwachten bij het huren van een bus?

In principe zullen achteraf geen extra kosten in rekening gebracht worden, maar hier zijn uitzonderingen op. Eventuele tol-, overtocht-, parkeer- of milieuzonekosten komen altijd bovenop de ritprijs. De kosten van consumpties en eventuele lunchpakketten worden uiteraard ook doorberekend, maar hier heeft u zelf direct invloed op.

Indien er wordt afgeweken van het programma en de bus later vertrekt, langer gebruikt wordt of er meer kilometers gereden worden, zitten hier meerkosten aan. Om verrassingen te voorkomen is het dan ook belangrijk om u aan uw eigen reisschema te houden en dat iedereen tijdig bij de bus aanwezig is.

Wanneer de bus smerig wordt achtergelaten en/of als er vernielingen worden aangebracht, dan worden achteraf schoonmaakkosten en/of kosten voor de reparatie(s) in rekening gebracht. Braken in de bus kost standaard 50 euro, maar zolang alles in een gratis verkrijgbaar zakje gaat, kost het uiteraard niets.

Bij meerdaagse (buitenland) ritten kunnen er achteraf ook kosten in rekening worden gebracht, zoals kosten voor overnachting en verzorging van de chauffeur(s) wanneer dit niet door de groep geregeld is of hetgeen aangeboden wordt aan de chauffeur niet voldoet. Vaak kunt u met uw logement zelf afspraken maken om deze kosten te voorkomen of te drukken. Neemt u voor meer informatie over meerdaagse (buitenland) ritten vrijblijvend contact met ons op.

Hoeveel uur mag een chauffeur achtereen werken?

De tijd dat een chauffeur achter het stuur in een rijdende touringcar deelneemt aan het verkeer, mag maximaal 9 uur per dag bedragen (deze rijtijd mag 2 keer per week verlengd worden tot 10 uur per dag). Hiervan mag een chauffeur maximaal 4,5 uur aaneengesloten rijden, waarna hij een pauze moet nemen van tenminste 45 minuten. Deze rust van 45 minuten mag desgewenst ook in twee delen worden opgenomen; eerst een periode van minimaal 15 minuten en daarna een periode van minimaal 30 minuten.

Een chauffeur mag per dag 13 uur werken, maar dit mag maximaal 3 keer per week uitgebreid worden naar maximaal 15 uur. Onder deze werktijd verstaan we het rijden, toezicht houden op het in- en uitstappen van passagiers, laden en lossen van bagage, tussendoor poetsen van de bus, wachten op de groep en alle andere werkzaamheden om de veiligheid, lading en passagiers te verzekeren. Dit betekent ook dat de rijtijd vanaf de bus stalling naar het vertrekpunt en de rijtijd van het punt van thuiskomst naar onze garage binnen deze 15 uur moet vallen. De totale werktijd is dus van het begin van de dienst van de chauffeur (vertrek stalling of bij meerdaagse ritten vanaf locatie) tot het definitief stilzetten van de bus (bij de stalling of bij meerdaagse ritten op de bestemmingslocatie). Voor busvervoer naar het buitenland en bij busreizen met dubbele chauffeursbezetting zijn er aanvullingen op de rijtijdenwet, neemt u voor meer informatie over buitenlandvervoer contact met ons op.

Er zijn eigendommen blijven liggen of verloren in de bus, wat nu?

Bent u per ongeluk iets vergeten of verloren in onze touringcars? Neem dan telefonisch contact op met ons via 077-8800700. Als we uw eigendom gevonden hebben dan bellen wij u om een afspraak te maken voor het afhalen van uw eigendom. Overigens kan Aleto touringcars niet verantwoordelijk gehouden worden voor uw verloren eigendom; u dient zelf uw eigendommen goed in de gaten te houden.

Contact

Heeft u nog vragen? Neem dan met ons contact op.

Back to Top